Керівні принципи Комітету міністрів Ради Європи, щодо правосуддя дружнього до дітей, прийнятих Комітетом міністрів Ради Європи 17 листопада 2010 року мають окремий розділ щодо організації та проведення опитування дитини у суді в країнах державах-членах, які повинні гарантувати ефективне здійснення прав дітей, щоб їх найкращі інтереси мали першочергову увагу у всьому, що стосується або зачіпає їх інтереси. Нормативні документи, які приймаються уповноваженими органами Ради Європи щодо роботи судів поивнні імплементуватися українськими судами на підставі Закону України «Про приєднання України до Статуту Ради Європи» від 31 жовтня 1995 року № 398/95-ВР.
Нормативні документи:
1. Керівні принципи Комітету міністрів Ради Європи, щодо правосуддя дружнього до дітей, прийнятих Комітетом міністрів Ради Європи 17 листопада 2010 року. - URL: https://cutt.ly/WRVpk9f
2. Закон України «Про приєднання України до Статуту Ради Європи» від 31 жовтня 1995 року № 398/95-ВР. - URL: https://cutt.ly/1RVpnZA
Керівні принципи під поняттям «Дитина» розуміють будь-яку особу віком до 18 років та містять розділ IV під назвою «Дружнє дитині судочинство до, під час і після судового провадження», в якому розписані положення щодо отримання свідчень та заяв дітей в рамках судочинства, дружнього дитині під час судового провадження, а саме, це пункти: 10 розділу IV.A.2, 12 розділу IV.A.3, 14, 15 розділу IV.A.4, 17 розділу IV.A.5, 57, 60 розділу IV.D.5, 64 розділу IV.D.6, а, h, j, l розділу V Керівних принципів.
Назва розділів, параграфів Керівних принципів для зручності сприйняття інформації:
IV. Дружнє дитині судочинство до, під час і після судового провадження
A. Загальні елементи судочинства, дружнього дитині
А.2. Охорона особистого і сімейного життя
А.3. Безпека (спеціальні запобіжні заходи)
А.4. Професійна підготовка
А.5. Міждисциплінарний підхід
D. Дружнє дитині судочинство під час судового провадження
D.5. Організація судового провадження, дружнє дитині середовище і дружня дитині мова
D.6. Свідчення / заяви дітей
V. Сприяння іншим дружнім дитині заходам. Державам-учасницям рекомендується.
Вимоги до спеціалістів, які працюють з дітьми і від імені дітей:
Спеціалісти, які працюють з дітьми і від імені дітей, повинні суворо дотримуватись правил конфіденційності, за винятком випадків, коли існує наявний ризик завдання дитині шкоди (п. 10). Спеціалісти, які працюють з дітьми і від імені дітей, якщо необхідно, мають регулярно проходити огляд, згідно з вимогами національного законодавства і без обмеження незалежності судової влади з метою перевірки їхньої відповідності для роботи з дітьми (п. 12). Всі спеціалісти, які працюють з дітьми і від імені дітей, повинні проходити необхідну міждисциплінарну підготовку з прав і потреб дітей різних вікових груп, в також адаптованих до них процесуальних заходів (п. 14). Спеціалісти, які безпосередньо контактують з дітьми, повинні проходити підготовку з питань спілкування з дітьми будь-якого віку і рівня розвитку, а також з дітьми, що знаходяться у особливо вразливих ситуаціях (п. 15). Необхідно створити спільну систему оцінки для спеціалістів, які працюють з дітьми і від імені дітей (таких як адвокати, психологи, медики, поліцейські, офіцери імміграційної служби, соціальні працівники та примирителі) у процесуальних діях або заходах втручання, до яких залучаються діти або які впливають на дітей, у цілях надання необхідної підтримки особам, які приймають рішення, забезпечення їм можливості якнайкраще забезпечити інтереси дитини у кожній окремій справі (п. 17).
Порядок проведення опитування, отримання свідчень, заяв від дитини під час судового провадження:
При проведенні слухання або інтерв’ю з дитиною у судових або позасудових процедурах і інших заходах втручання, судді та інші спеціалісти повинні спілкуватися з дитиною з повагою та чутливістю (п. 57). Повинен бути забезпечений, наскільки можливо, захист дітей від зображень або інформації, яка може бути шкідливою для їхнього здоров’я. При прийнятті рішення про розкриття зображень або інформації, які можуть завдати шкоди дитині, суддя повинен звернутися за порадою до інших спеціалістів: психологів та соціальних працівників (п. 60).
Інтерв’ю і покази у дітей повинні брати, наскільки це можливо, спеціально підготовлені спеціалісти. Необхідно докласти всіх можливих зусиль для збирання свідчень дітей у найбільш сприятливому оточенні і умовах, що ураховують їхній вік, рівень зрілості і розуміння, і будь-які труднощі у спілкуванні, які вони можуть мати (п. 64).
Рекомендації Державам-учасницям Ради Європи:
a) сприяти дослідженню всіх аспектів судочинства дружнього дитині, у т.ч. чутливих до потреб дитини методів проведення інтерв’ю і розповсюдження інформації і підготовки спеціалістів з таких методів;
h) включити права людини, у т.ч. права дитини, у якості обов’язкового компонента, до шкільної програми і програм підготовки спеціалістів по роботі з дітьми;
j) організовувати дружні до дитини, мультиорганізаційні і міжгалузеві центри для дітей-жертв і дітей-свідків злочинів для проведення інтерв’ю з дітьми і медичного огляду в цілях судової експертизи, а також де вони можуть отримати всебічну оцінку стану здоров’я і отримати всі необхідні медичні послуги відповідних спеціалістів;
l) в цілях гарантування і адекватної реалізації прав дитини, зокрема, при оцінці найкращих інтересів дитини у процедурах всіх типів, у яких беруть участь діти або які впливають на дітей, забезпечити відповідну підтримку і підготовку, а також практичне керівництво всім спеціалістам, які працюють з дітьми у системі правосуддя.
Правові позиції Верховного Суду:
1. Постанова Верховного Суду від 20 липня 2021 року по справі №480/3093/20. - URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/98493714
Правова позиція ВС: У Керівних принципах Комітету міністрів Ради Європи щодо правосуддя, дружнього до дітей, прийнятих Комітетом міністрів Ради Європи 17 листопада 2010 року, закріплено, що держави-члени повинні гарантувати ефективне здійснення прав дітей, щоб їх найкращі інтереси мали першочергову увагу у всьому, що стосується або зачіпає їх інтереси. Найкращі інтереси всіх дітей, які беруть участь в тій же процедурі або справі, мають бути окремо оцінені та збалансовані з метою узгодження можливого конфлікту інтересів дітей. У той час як судові органи мають кінцеву компетентність і відповідальність за прийняття остаточного рішення, держави-члени повинні, при необхідності, направити спільні зусилля на створення міждисциплінарних підходів з метою оцінки найкращих інтересів дітей під час процедури, пов`язаної з ними. Також зазначається, що всі фахівці, які працюють з дітьми і для дітей, повинні отримувати необхідну міждисциплінарну підготовку з питань прав і потреб дітей різних вікових груп, а також щодо процедур, які адаптовані до них (прим.: міждисциплінарну підготовку в Україні проходят атестовані Міністерством юстиції України судові експерти психологи, а адаптованими процедурами стосовно дітей є судові методики, які атестуються Міністерством юстиції України, а саме: 1) Методика судово-психологічного дослідження розвитку неповнолітніх у ході розгляду справ у цивільному судочинстві, дата прийняття рішення про державну реєстрацію 12.09.2014, реєстраційний код - 14.1.69, 2) Методика судово-психологічної експертизи у справах про злочини, пов'язані зі злісним невиконанням обов'язків по догляду за дитиною, дата прийняття рішення про державну реєстрацію 29.01.2016, реєстраційний код - 14.1.72, 3) Методика експертного дослідження особливостей сприйняття дитиною сімейної ситуації, дата прийняття рішення про державну реєстрацію 23.03.2018, реєстраційний код - 14.1.73.).
2. Постанова Верховного Суду від 4 березня 2020 року по справі № 332/2216/17. - URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/88103419
Правова позиція ВС: Відповідно до пунктів 68, 72 Керівних принципів Комітету міністрів Ради Європи щодо правосуддя, дружнього до дітей, прийнятих Комітетом міністрів Ради Європи 17 листопада 2010 року, слід уникати прямого контакту, протистояння або спілкування між дитиною-жертвою або дитиною-свідком з підозрюваним, наскільки це можливо, якщо тільки дитина-жертва не вимагає цього. На переконання колегії суддів Верховного Суду, перехресний допит у суді малолітньої дитини допустимий лише у виняткових випадках, коли вичерпано всі інші способи встановлення істини.
Набільш підготовленим спеціалістом в Україні щодо роботи з дітьми в судах є атестований Міністерством юстиції України судовий експерт психолог, який має вищу психологічну освіту та виконує експертні завдання та обов'язкі у галузі дитячї психології, а саме:
1) визначає відповідність рівня психічного розвитку хронологічному віку та рівня педагогічної/мікросоціальної занедбаності у неповнолітніх осіб,
2) встановлює здатність неповнолітньої особи правильно сприймати обставини, що мають значення у справі, і давати про них відповідні показання,
3) оцінює здатність малолітньої особи надавати свідчення щодо ситуації правопорушення, розуміти значення скоєних щодо неї дій, з огляду на рівень її психічного розвитку,
4) вивчає сімейну ситуацію, індивідуально-психологічні особливості батьків, особливості їх виховної поведінки та вплив на емоційний стан, психічний розвиток та відчуття благополуччя дитини,
5) визначає вплив умов виховання кожного з батьків на психологічний стан та розвиток дитини,
6) виявляє залежність оцінки сімейної ситуації дитиною від впливу з боку батьків та інших дорослих,
7) встановлює здатність неповнолітньої особи з урахуванням її емоційного стану, індивідуально-психологічних особливостей та рівня розумового розвитку правильно сприймати обставини, що мають значення у справі, і давати про них відповідні показання,
8) виявляє відхилення у психічному розвитку неповнолітньої особи, які не є виявами психічного захворювання.
Крім того, судові експерти психологи застосовують в експертній роботі адаптовані до процесуальних заходів судові методики щодо роботи з неповнолітніми та малолітними особами.
Судові методики щодо роботи з неповнолітніми та малолітними особами у судовому процесі, які пройшли державну реєстрацію та впроваджені в експертну практику судових експертів психологів Міністерством юстиції України:
1) Методика судово-психологічного дослідження розвитку неповнолітніх у ході розгляду справ у цивільному судочинстві. Спеціалізована установа - розробник методики: Полтавське відділення Харківського НДІСЕ Міністерства юстиції України, рік розробки - 2012, дата прийняття рішення про державну реєстрацію 12.09.2014, реєстраційний код - 14.1.69,
2) Методика судово-психологічної експертизи у справах про злочини, пов'язані зі злісним невиконанням обов'язків по догляду за дитиною. Спеціалізована установа - розробник методики: Полтавське відділення Харківського НДІСЕ Міністерства юстиції України, рік розробки - 2014, дата прийняття рішення про державну реєстрацію 29.01.2016, реєстраційний код - 14.1.72,
3) Методика експертного дослідження особливостей сприйняття дитиною сімейної ситуації. Спеціалізована установа - розробник методики: Житомирське віддділення Київського НДІСЕ Міністерства юстиції України, рік розробки - 2016, дата прийняття рішення про державну реєстрацію 23.03.2018, реєстраційний код - 14.1.73.
Правовими підставами для виконання судовим експертом психологом роботи у галузі дитячої психології є:
1. Науково-методичні рекомендації з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджені наказом Міністерства юстиції України від 08 жовтня 1998 року № 53/5, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 03 листопада 1998 року за № 705/3145 (зі змінами). - URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0705-98#n1555
2. Порядок проведення атестації та присвоєння чи позбавлення кваліфікаційних класів судового експерта експертам-психологам судовим, який затверджений наказом Міністерства охорони здоров'я України від 06.04.2018 № 635, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 03 травня 2018 року за № 553/32005. - URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0553-18#Text
3. Наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України "Про затвердження зміни № 1 до національного класифікатора професій ДК 003:2010" від 16.08.2012 № 923 щодо утворення професії експерт-психолог судовий, код КП 2429 у зв'язку з вимогами законодавчо-правових документів, освоєнням нових технологій, виникненням нових сфер діяльності та іншими змінами у сфері суспільно-економічної діяльності. - URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#n2
4. Положення про Центральну експертно-кваліфікаційну комісію при Міністерстві юстиції України та атестацію судових експертів, яке затверджено наказом Міністерства юстиції України від 03.03.2015 № 301/5, зареєстровано у Міністерстві юстиції України 04 березня 2015 року за № 249/26694. - URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0249-15#Text
5. Порядок атестації та державної реєстрації методик проведення судових експертиз, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 2 липня 2008 р. № 595. - URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/595-2008-п#Text
6. Порядок ведення Реєстру методик проведення судових експертиз, завтерджений наказом МІністерства юстиції України від 02.10.2008 № 1666/5, зареєстровано у Міністерстві юстиції України 02 жовтня 2008 року за № 924/15615. - URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0924-08#Text
Зміст клопотання про проведення опитування дитини в суді. Поради адвоката. Національна школа адвокатури України.
УВАГА АДВОКАТАМ, СУДДЯМ! Попередження від практичного психолога закладу освіту, що практичні психологи закладів освіти не можуть бути учасниками судового процесу та робити психодіагностичні висновки щодо дітей на запити адвокатів для суду, оскільки работа психолога закладу освіти є конфіденційною з дитиною та вимагає використання інструментарію, який рекомендований Міністерством освіти і науки України (Положення про психологічну службу у системі освіти України), а не Міністерства юстиції України. За своїм статусом практичні психологи закладів освіти належать до педагогічних працівників (частина 3 статті 76 Закону України «Про освіту») і не виконують нормативні документи, які прийняті Міністерством юстиції України!!!!
Традиційно, нагадуємо користувачам журналу, що науковий журнал запроваджує надання послуг «Консультація»: запит на участь судового експерта психолога як спеціаліста психолога у галузі дитячої психології на замовлення сторін у справі. - URL: http://expertize-journal.org.ua/konsultacia Телефон для термінового дзвінка судовому експерту: +38 093 476 72 60 (Viber, Telegram, Whatsapp).
Звертаємо увагу, організація проведення професійних консультацій всім зацікавленим, здійснюється членом Президії Науково-консультативної та методичної ради з проблем судової експертизи при Міністерстві юстиції України, головним редактором журналу, атестованим судовим експертом психологом (поліграфологом), кандидатом психологічних наук, доцентом Назаровим Олегом Анатолійовичем, стаж практичної роботи з 2000 року.
Офіційній Інтернет-сайт щодо призначення та проведення судово-психологічної експертизи, судового експерта психолога (поліграфолога) Назарова О.А. (свідоцтво Міністерства юстиції України від 09.07.2020 №2035) - https://expertisekyivua.com/ukr
Офіційний Інтернет-сайт щодо призначення та проведення судово-психологічної експертизи із застосуванням поліграфа, тестувань на поліграфі в Україні за міжнародними стандартами (поліграф EyeDetect, розробник Converus Inc., USA): https://expert-nazarov.com