Оголошення

Редакція надає сприяння у пошуку експертів або фахівців для проведення психологічної, товарознавчої експертизи, досліджень на поліграфі.

Тел.: 0934767260

Перегляди: 951

З травня 2024 року на базі робочого місця атестованого Міністерством юстиції України судового експерта психолога, створено Київський кабінет психологічної діагностики та допомоги, в тому числі проведення професійної психофізіологічної діагностики індивідуальної реакції водія з необхідним обладнанням: сучасним психофізіологічним апаратурним комплексом. В Київському кабінеті психологічної діагностики та допомоги проводиться професійна психодіагностика вимірювання індивідуальної психофізіологічної реакції водія простого та складного типу, а також надається психологічна допомога шляхом проведення психологічної корекції особистості дорослого за потреби. Реакція водія простого типу це найшвидша відповідь водія заздалегідь відомою дією на заздалегідь відомий сигнал. Реакція водія складного типу ще має назву реакція вибору водія та пов'язана з вибором водієм потрібної відповіді з числа можливих, або заздалегідь невідома відповідь водія на раптову зміну дорожної ситуації. Складна реакція від водія вимагається при оцінки у сукупності вибору способу дії водія при виникненні перед водієм всіляких перешкод і небезпек. Щоб запобігти виниклу небезпеку, водій повинен правильно оцінити її і вибрати найбільш ефективну дію: зупинити автомобіль, об'їхати об'єкт небезпеки, проїхати повз нього зі збільшеною швидкістю. Така оцінка в сукупності й вибір способу дії являють собою складну реакцію. Психічні акти пов'язані з реакцією водія: 1) акт сприйняття, 2) психічна оцінка сприйнятого і вибір правильного рішення, 3) моторний момент (фізична дія водія). Час реакції це час, який витрачає водій від моменту виявлення перешкоди до моменту дії на органи керування автомобілем.

Експертні питання, які можуть бути поставлені на вирішення психофізіологічного дослідження фахівцю:

1. Який час простої та складної психофізіологічної реакції має водій за результатом проведення психофізіологічного дослідження?

2. Який час простої та складної психофізіологічної реакції може мати водій з урахуванням середньостатистичного коефіцієнту навантаження дорожньо-транспортної ситуації (ДТС) на час реакції водія відповідно до таблиць визначення часу реакції водія у залежності від ДТС?

3. Чи відповідає час реакції водія часу реакції середньостатистичного водія відповідно до таблиць визначення часу реакції водія у залежності від ДТС та з яких причин у разі наявності можуть існувати розбіжності?

4. Чи має водій індивідуальні психологічні особливості, які могли б вплинути на час його реакції в момент ДТП та яким чином (збільшити або зменшити час його реакції)?

5. Чи наявні в матеріалах справи умови ДТС, які могли б вплинути на час психофізіологічної реакції водія на момент ДТП та яким чином (збільшити або зменшити час його реакції)?

Час реакції водія є одним із основних характеристик, визначаючих рівень безаварійності транспортного руху. У більшості випадків саме швидкість і правильність прийняття рішень при загрозі виникнення аварійної ситуації, а також час на їх реалізацію безпосередньо впливають на ймовірність виникнення аварії. У ході численних досліджень було встановлено, що середній час реакції водіїв коливається в інтервалі від 0,4 до 1,5 с., а в деяких випадках він може зростати до 2,5 с. Дорожньо-транспортні пригоди на теперішній час у світі відбуваються фактично щодня. Водій може вплинути на можливість уникнути ДТП у дорожніх ситуаціях, які виникають, але за певних умов. Основним захисним маневром водіїв у аварійній ситуації є гальмування перед перешкодою, а одним із найважливіших факторів, що формують зупинний шлях транспортного засобу, а отже ймовірність зіткнення та його можливі наслідки на даній швидкості автомобіля, є час психофізіологічної реакції водія.

Час складної реакції водія - з моменту появи перед водієм небезпеки (або перешкод) до відповіді на нього дією, яку заздалегідь не визначив і до виконання якого не був підготовлений, - становитьв середньому 0,8 с. - цей показник не є індивідуалізованим і є середньостатистичним серед певної кількості людей!!!, а при переляку, нездоров'ї, утомі після багатогодинної роботи - 1 с і більш. Прості дії водія у відповідь на яку-небудь небезпеку або перешкоду називаються простою реакцією. Водій може й повинен завжди прагнути перевести складну реакцію в просту. Однак, незважаючи на те що проста реакція швидша, чим складна, її час (0,4...0,6 с) все-таки значимий, тому що містить у собі й час на м'язовий рух водія - перенос правої ноги з педалі дросельної заслінки на педаль гальма. Реакція в небезпечній зоні займає особливе місце. Вона протікає з моменту появи перед водієм якої-небудь небезпеки (або перешкоди), до сприйняття якої водій завчасно підготувався, до відповіді на них простою, заздалегідь певною дією, до здійснення якої водій уже підготовлений. У чому полягає підготовка? У тому, що водій, визначивши місце можливої появи небезпеки (або перешкоди), заздалегідь готується до її запобігання. Оскільки такі дії водій виконує на під'їзді до можливого місця небезпеки, той цей час (0,2...0,3 с) називається часом реакції в небезпечній зоні. Реакція в небезпечній зоні передбачає завчасну підготовку до сприйняття й дії.

Довідкова інформація. Зупинний шлях відстань, що проходить транспортний засіб з моменту виявлення водієм небезпеки до повної зупинки; включає в себе відстань, пройдену автомобілем за час реакції водія і час спрацьовування гальмівної системи. Гальмівний шлях — відстань, що проходить транспортний засіб з моменту спрацьовування гальмівної системи до повної зупинки. Важливо не плутати поняття «зупинний шлях» і «гальмівний шлях».

Важливо не плутати поняття «зупинний шлях» і «гальмівний шлях». Гальмівний шлях залежить від технічних характеристик автомобіля і характеру дорожнього покриття. Зупинний шлях, крім гальмівного, включає в себе ще й відстань, яку проїде автомобіль за час реакції водія.

Цікавий факт. Емпірична (отримана досвідченим шляхом) формула обчислення зупинного шляху середньостатистичного водія, яка враховує все вищесказане, має такий вигляд: потрібно швидкість руху розділити на 10 і отриманий результат помножити сам на себе — вийде число, відповідне довжині зупинного шляху в метрах. Наприклад: швидкість складає 60 км/год, ділимо 60 на 10 — отримуємо 6; множимо отримане значення саме на себе: 6 × 6 = 36 метрів. В данному випадку середньо статична реакція водія буде 2,16 секунди, але у кожнього водія може бути власний показник реакції при реагуванні на небезпеку. Тобто середньостатистичний водій у реальній ситуації, побачивши небезпеку, зупиниться щонайменше через 36 метрів, реальні показники реакції конкретного водія якщо не проводити дослідження будуть невідомі. Звичайно, тренований водій може мати більш коротку реакцію, а не трененований і з малим досвідом керування навпаки. Звісно, сучасні гальма набагато ефективніші, ніж ті, які були в 60-х роках минулого століття. Втім, статистично цифри можуть давати похибку не на користь людини.

Адреса місцезнаходження кабінету: вул. Якова Гніздовського, 1, офіс 310, м. Київ, 02094 (біля метро Чернігівська). Телефони: +38 (093) 476 72 60, +38 (098) 011 85 63.

Побудова маршрути на прикладі руху з метро Чернігівська до місцезнаходження кабінету:

Метою психодіагностики вимірювання індивідуальної психофізіологічної реакції водія простого та складного типу є індивідуалізація даних конкетної людини з урахуванням дорожніх умов. Психометрична діагностика є видом психофізіологічної діагностики яка передбачає встановлення прогнозу ефективності реакції водія в дорожніх умовах та визначення реакції водія в умовах ДТП. Крім того психофізіологічна діагностика дає змогу оцінити функціональний стан психофізіологічних властивостей організму водія та часу простої та складної сенсомоторної реакції людини безпосередньо перед початком навчання керування автомобілем, після завершення навчання в автошколі або безпосередньо з урахуванням досвіду водіння автомобілем. Також проводиться діагностування емоційної стійкості (стресостійкості, адаптації) і емоційної вразливості людини поза межами реальної професійної діяльності людини з використанням процесуальної моделі лабораторної діагностики емоційної стійкості з опорою на сучасні комп’ютерні технології.

Для розуміння важливості виміру індивідуального показника реакції водія в умовах ДТП виконаємо просте завдання в якому потрібно розрахувати відстань, яку проїде автомобіль із заданою швидкістю і часом реакції водія наприклад в 2 секунди. Розрахунок швидкостей зроблений від 30 до 90 кілометрів на годину. Результати представимо у вигляді компактний даних. Для розрахунків відстані буде застосована формула за якою обчислюється відстань, що проходить автомобіль з заданою швидкістю за певний заданий час реакції водія. Так, (St1, зупиночна відстань руху автомобіля після натискання водієм на педаль тормозу з урахуванням часу реакції водія) = t1 (час реакції водія) * V (швидкість автомобіля).

Для швидкості 30 км/год:
S = 30 км / год * 2 с = 30 000 / 3600 м / с * 2 с = 16,7 м

Для швидкості 40 км/год:
S = 40 км / год * 2 с = 40 000 / 3600 м / с * 2 с = 22,2 м

Для швидкості 50 км/год:
S = 50 км / год * 2 с = 50 000 / 3600 м / с * 2 с = 27,8 м

Для швидкості 60 км/год:
S = 60 км / год * 2 с = 60 000 / 3600 м / с * 2 с = 33,3 м

Для швидкості 70 км/год:
S = 70 км / год * 2 с = 70 000 / 3600 м / с * 2 с = 38,9 м

Для швидкості 80 км/год:
S = 80 км / год * 2 с = 80 000 / 3600 м / с * 2 с = 44,4 м

Для швидкості 90 км/год:
S = 90 км / год * 2 с = 90 000 / 3600 м / с * 2 с = 50 м

Висновок: швидкість реакції водія впливає на зупиночний шлях і у кожної людини він може бути індивідуальний. Навіть при дозволеній швидкості 50 км/год по місту автомобіль за час реакції водія у 2 секунди проходить 27 метрів, а ще потрібно додати відстань, пройдену за час, необхідний для вжиття заходів до екстреного гальмування, і час екстреного гальмування. Для досвідчених водіїв, звичайно, час реакції менший, ніж нами наведено у 2 секунди. Проте надто великого виграшу потерпілому або іншому автомобілю це не дає.

При шидкості руху автомобіля в 60 кілометрів на годину і часу реакції водія в 0,1 секунду зупиночний шлях буде складати 1,66 метра!!!! Обрахунок індивідуальної реакції водія є важливим питання розуміння власної безпеки при керуванні автомобілем і можливих наслідків зіткнення з перешкодою в дорожніх умовах!!!

Керівником Київського кабінету психологічної діагностики та допомоги є кандидат психологічних наук, доцент, практичний психолог, судовий експерт Назаров Олег Анатолійович.

Київський психолог Назаров Олег Анатолійович, має вищу психологічну освіту, вищу юридичну освіту, науковий ступінь кандидата психологічних наук, вчене звання доцента (кафедра психології) та здійснює професійну психологічну діяльність з 1999 року. Кандидат психологічних наук, доцент Назаров О.А. з метою підвищення кваліфікації в галузі інженерної психології в 2024 році пройшов підвищення кваліфікації на базі вищої психологічної освіти та наявного наукового ступеня кандидата психологічних наук в галузі інженерної психології для роботи на психофізіологічному апаратурного комплексу, який охоплює три психометричних прилада - тремометр, лабіліметр та реактометр. За результатом підвищення кваліфікації Назаров О.А. успішно виконав повний цикл практичного застосування психофізіологічного апаратурного комплексу у психологічній і судовій експертиз, а також успішно виконав вимоги як сертифікований користувач психофізіологічного апаратурного комплексу.

Тремоментр застосовується для вимірювання параметрів динамічного тремору рук при виконанні точних рухів, що дозволяє зробити висновок про стійкість працівника до психофізичних навантажень, скоординованість психомоторного мислення працівника, яке є домінантним в складних і ускладнених умовах професійної діяльності порівняно зі словесно-логічним і образним видами мисленнєвої діяльності.

Лабіліометр застосовується для дослідження лабільності нервової системи та дозволяє виміряти критичну частоту злиття світлових спалахів, що є основним показником лабільності нервової системи людини.

Реактометр застосовується для вимірювання часу простої та складної сенсомоторної реакції людини на світловий та/або звуковий сигнал-подразник, вимірює реакцію обстежуваного як на появу, так і на зникнення сигналу. Прилад передбачає можливість обрання як одиничного сигналу, так і серії з 10 відповідей. Окремо обчислюється реакція правої і лівої руки та ноги.

Отримати професійно-психологічну консультацію у столичного психолога можна за телефоном: +38 (093) 476 72 60, +38 (098) 011 85 63.

Документи, які підтверджують професійну кваліфікацію керівника Київського кабінету психологічної діагностики та допомоги Назарова О.А.:

1. Вища психологічна освіта за спеціальністю "Практична психологія", кваліфікація - психолог з 1999 року.

2. Вища юридична освіта за спеціальністю "Правознавство", кваліфікація - спеціаліст юрист з 2009 року, бакалавр права з 1999 року.

3. Науковий ступінь кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.06 "Юридична психологія".

4. Вчене звання доцента в галузі психології.

5. Підвищення кваліфікації в галузі інженерної психології з дослідження індивідуального часу реакції водія в умовах ДТП: