Дитяча психологія є окремою частиною вікової психології, що вирізняється самостійним предметом досліджень. Цей предмет задається тим відтинком індивідуального життєвого шляху особистості, який прийнято називати дитинством. Відповідно до статті 1 «Конвенції про права дитини», прийнятої Генеральною Асамблеєю ООН та ратифікованою Постановою Верховної Ради України N 789-12 від 27.02.91 року, «дитиною є кожна людська істота до досягнення нею 18-річного віку». Відповідно до наукових досліджень дослідниці дитячої психології кандидата психологічних наук, професора Дуткевич Тетяни Вікторівни, до сфери дійсності, що становить предмет дитячої психології, належить певне коло психологічних явищ від народження дитини до її повноліття, а саме 18 років.
Такими психологічними явищами в галузі дитячої психології є наступні:
1. Психічний розвиток дитини на різних етапах її індивідуального життя. Лінії психічного розвитку – це, по-перше, виникнення і вдосконалення психічних процесів (пізнавальних та емоційно-вольових), по-друге, становлення особистості (характеру, спрямованості, мотивації), по-третє, розвиток різних видів діяльності особистості.
2. Важливою проблемою дитячої психології є періодизація психічного та особистісного розвитку людського індивіда. Розглядаються динамічні (характеристики процесу змін) та змістові (новоутворення особистості, аналіз психіки на кожному віковому етапі) закономірності психічного та особистісного розвитку дитини.
3. Психічний розвиток в усіх його основних лініях нерозривно пов’язаний із націленими розвивальними впливами на підростаючу особистість з боку оточуючих людей – насамперед, батьків, педагогів. У такому разі розвиток прийнято називати формуванням психічних якостей підростаючої особистості, що також входить до явищ, що їх вивчає дитяча психологія.
4. Враховуючи те, що розвиток психіки і особистості дитини тісно пов’язаний із біологічними та соціальними умовами, дитяча психологія досліджує співвідношення у цьому процесі природних (спадковості, дозрівання організму) й суспільних факторів на різних етапах розвитку дитини.
В юридичному процесі, знання дитячої психології застосовується під час:
1) вислуховування думки дитини в судовому засіданні щодо рішення дитини з ким із батьків вона бажає проживати тощо,
2) у разі судового забезпечення періодичних зустрічей одного із батьків з дитиною,
3) під час проведення судово-психологічної експертизи,
4) під час допиту дитини в кримінальному провадженні.
Застосування спеціальних психологічних знань відбувається шляхом залучення до судового процесу дитячого психолога з метою дотримання міжнародних стандартів щодо правосуддя дружнього до дитини та створення належних умов роботи з дітьми в юридично важливих ситуаціях.
Київський дитячий психолог Назаров Олег Анатолійович, має вищу психологічну освіту, вищу юридичну освіту, науковий ступінь кандидата психологічних наук, вчене звання доцента (кафедра психології) та здійснює професійну психологічну діяльність з 1999 року. Кандидат психологічних наук, доцент Назаров О.А. з метою підвищення кваліфікації в галузі дитячої психології в період з травня 2022 по квітень 2023 років пройшов підвищення кваліфікації на базі вищої психологічної освіти та наявного наукового ступеня кандидата психологічних наук в галузі дитячої психології за 18 напрямами діяльності дитячого психолога. Загальна тривалість річного підвищення квалііфікації скалала бульше 42 академічних годин або 1,4 кредиту ЄКТС з успішним досягненням результатів навчання відповідно до програм відвищення кваліфікації за вказаними напрямами (темами).
Отримати професійно-психологічну консультацію у столичного дитячого психолога можна за телефоном: +38 (093) 476 72 60, +38 (098) 011 85 63.
18 напрямів підвищення кваліфікації в галузі дитячої психології:
1. Профорієнтація підлітка: діагностика, консультація, тренінг.
2. Формування навичок адаптації учнів в різні вікові періоди.
3. Апатія у дітей та підлітків: причини виникнення і алгоритми подолання.
4. Агресія у дітей та підлітків. Причини виникнення та алгоритми подолання.
5. Істерики у дітей та підлітків: причини виникнення і алгоритми подолання.
6. Психологічна готовність дитини до школи: діагностика та рекомендації.
7. Психологічна готовність дитини до дитячого садка.
8. Стабілізація емоційного стану дітей дошкільного віку засобами арттерапії.
9. Гостра травма та посттравматичні стресові розлади: особливості роботи з дітьми.
10. Як обрати стиль спілкування з дитиною в умовах сьогодення. Прийоми ефективної взаємодії.
11. Як допомогти дітям, які пережили травмуючі події. Практичний кейс для фахівців.
12. Структура роботи з дітьми, сім’ї яких перебувають в складних життєвих обставинах.
13. Технології надання екстреної психологічної допомоги школярам.
14. Технології стабілізації емоційного стану дітей.
15. Допит дитини: процесуальні та психологічні особливості. Особливості залучення психологів до кримінальних проваджень за участю дітей.
16. Попередження та протидія домашньому та гендерно зумовленому насильству.
17. Безпечне освітнє середовище попередження та протидія булінгу.
18. Психологічні основи допомоги дітям, що постраждали від війни.
З 28 червня 2022 року (договір №358/ПД від 28.06.2022) Назаров Олег Анатолійович був включений до Реєстру психологів, які залучатимуться до опитування/допиту за участю дітей. В період з травня по червень 2022 року Назаров О.А. пройшов конкурсний відбір для включення до Реєстру психологів, які залучатимуться до опитування/допиту за участю дітей. Конкурсний відбір передбачав:
1) проходження онлайн-курсу з питань опитування/допиту дитини,
2) попередній відбір (за результатами аналізу отриманих документів) до участі у онлайн-тренінгу з питань опитування/допиту дитини, участь у навчанні тривалістю біля 20 академічних годин (0,7 кредиту ЄКТС),
3) коротку співбесіду з питань включення до Реєстру,
4) завершення конкурсного відбору та внесення до списків психологів, рекомендованих до включення у Реєстр психологів,
5) укладання угоди про виконання конкретних робіт та послуг.
Реєстр є частиною пілотного проєкту, що реалізується: ГО "Всеукраїнський громадський центр "Волонтер" спільно Міжвідомчою координаційною радою з питань правосуддя щодо неповнолітніх, Офісом Генерального прокурора, Міністерством внутрішніх справ України, Міністерством юстиції України, Міністерством соціальної політики України та Координаційним центром з надання правової допомоги за сприяння Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні.
Приклади документів Назарова О.А. щодо включення до Реєстру психологів, які залучатимуться до опитування/допиту за участю дітей:
1. Сертифікат про проходження онлайн-курсу з питань опитування/допиту дитини.

2. Угода про виконання конкретних робіт та послуг психолога Реєстру психологів, які долучаються до кримінальних проваджень за участі дітей (приймати участь в слідчих (розшукових) та процесуальних діях за участі дитини, опитуванні дитини, надавати консультації, пояснення, довідки та висновки під час досудового розслідування і судового розгляду в інтересах дитини).

На базі робочого місця атестованого Міністерством юстиції України судового експерта психолога, створено Київський кабінет психологічної діагностики та допомоги, в тому числі проведення професійної психологічної роботи з дітьми (малолітніми та неповнолітніми) з необхідним обладнанням:
- манежами,
- дитячою кроваткою,
- пеленальним столиком,
- столиком-пісочницею,
- відеоспостереженням,
- можливістю дистанційно online спостерігати за поведінкою дитини в сусідній кімнаті для уникнення психотравмуючих ситуацій тощо
- психодіагностичними методиками для відповідної діагностичної роботи з дітьми різного віку.




В роботі дитячого психолога також наявний сучасний кольоровий з підсвіткою столик-пісочниця для роботи дітей з піском для проведення дитячим психологом пісочної психологічної роботи.

Пісочна психологічна допомога з дітьми допомагає у вирішенні наступних дитячих проблем:
- проблеми у поведінці різного характеру;
- агресія у дитини;
- тривожність, сором'язливість;
- замкнутість, невпевненість, занижена самооцінка;
- труднощі в спілкуванні;
- діти з особливими потребами — ДЦП, ЗПР;
- ранній дитячий аутизм (РДА), аутичні порушення;
- синдром дефіциту уваги і гіперактивності (СДУГ);
- затримка розвитку мови;
- профілактика розвитку невротичних і психосоматичних порушень;
- проблеми взаємодії з батьками, однолітками.
Довідково. Піщана (пісочна психологічна допомога) відрізняється від інших форм арт-психологічної роботи з дітьми простотою маніпуляцій, можливістю створити нові форми, коротким періодом існування образів, що створюються. Можливість руйнування пісочної композиції, її реконструкція, і навіть багаторазове створення нових сюжетів, надає роботі певний вигляд ритуалу. Пісочні композиції відображають циклічність психічного життя, динаміку психічних змін у розвитку особистості. Маленькі статуетки чи фігурки, природні матеріали, дають можливість створити об'ємні композиції та відображають змісті психічних процесів, допомагають встановити доступ до довербальних рівнів психіки дитини. Пісочна психологічна робота працює з дитячими проблемами, що відбуваються з пори раннього дитинства, коли дитина ще не могла розмовляти, а зоровий образ був для неї дуже важливим.
Успішність підвищення кваліфікації в галузі дитячої психології кандидатом психологічних наук, доцентом Назаровим О.А. підтверджена отриманими відповідними сертифікатами, які засвідчують підвищення кваліфікації за вказаними вище 17 напрямами діяльності дитячого психолога. А саме:
1. Профорієнтація підлітка: діагностика, консультація, тренінг.

2. Формування навичок адаптації учнів в різні вікові періоди.

3. Апатія у дітей та підлітків: причини виникнення і алгоритми подолання.

4. Агресія у дітей та підлітків. Причини виникнення та алгоритми подолання.

5. Істерики у дітей та підлітків: причини виникнення і алгоритми подолання.

6. Психологічна готовність дитини до школи: діагностика та рекомендації.

7. Психологічна готовність дитини до дитячого садка.

8. Стабілізація емоційного стану дітей дошкільного віку засобами арттерапії.

9. Гостра травма та посттравматичні стресові розлади: особливості роботи з дітьми.

10. Як обрати стиль спілкування з дитиною в умовах сьогодення. Прийоми ефективної взаємодії.

11. Як допомогти дітям, які пережили травмуючі події. Практичний кейс для фахівців.

12. Структура роботи з дітьми, сім’ї яких перебувають в складних життєвих обставинах.

13. Технології надання екстреної психологічної допомоги школярам.

14. Технології стабілізації емоційного стану дітей.

15. Допит дитини: процесуальні та психологічні особливості. Особливості залучення психологів до кримінальних проваджень за участю дітей.


16. Попередження та протидія домашньому та гендерно зумовленому насильству.

17. Безпечне освітнє середовище попередження та протидія булінгу.

18. Психологічні основи допомоги дітям, що постраждали від війни.

Додатково, Переказати кошти для допомоги Збройним Силам України та гуманітарної допомоги з платіжної картки
Традиційно, нагадуємо користувачам журналу, що науковий журнал запроваджив надання послуг «Консультація»: запит на проведення судово-психологічної експертизи за різними підставами, у тому числі відшкодування моральної шкоди завданою військовими злочинами, із застосуванням поліграфа на замовлення зацікавлених осіб, суду, правоохоронних органів згідно процесуальних кодексів. - URL: http://expertize-journal.org.ua/konsultacia Телефон для термінового дзвінка судовому експерту: +38 093 476 72 60 (Viber, Telegram, Whatsapp).

Звертаємо увагу, організація проведення професійних консультацій всім зацікавленим, здійснюється членом Президії Науково-консультативної та методичної ради з проблем судової експертизи при Міністерстві юстиції України, головним редактором журналу, атестованим судовим експертом психологом (поліграфологом), кандидатом психологічних наук, доцентом Назаровим Олегом Анатолійовичем.



Продаж портативного обладнання для поліграфа Mobi підлокітники Polygraph в Україні (Схвалено президентом Міжнародного співтовариства поліграфологів, ISOPE, США)

Електронна бібліотека судді України: квітень 2020 року (більше 70 книг)
