09 березня 2023 року Рада Європейського Союзу затвердила Висновки Ради Європейського Союзу щодо розвитку європейського простору у сфері судової експертизи 2.0 (EFSA 2.0) та Плану дій щодо його впровадження до 2030 року №7152/23 від 09.03.2023 року. Спеціальний План дій щодо розвитку нового Європейського простору у сфері судової експертизи до 2030 року, заснований на баченні, розробленому Європейською мережею судово-експертних установ (ENFSI), і містить конкретний набір заходів. Висновки Ради були обговорені членами Робочої групи з питань правоохоронних органів (LEWP-Polska, LEWP-Police) під час їхніх засідань 20 липня, 6 вересня та 22 вересня 2022 року. План дій Європейського простору судової експертизи (EFSA) 2.0 має на меті сформувати майбутнє судової експертизи до 2030 року.
План складається з трьох основних напрямків:
1) На зустріч майбутньому,
2) Посилення впливу результатів судової експертизи,
3) Демонстрація надійності результатів судової експертизи,
кожен з яких стосується конкретних сфер і окреслює відповідні дії. Усі дії повинні здійснюватися з повним дотриманням основних прав відповідно до договорів та Хартії основних прав Європейського Союзу від 7 грудня 2000 року, а також відповідних принципів та законодавства про захист даних. - URL: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-7152-2023-INIT/en/pdf (першоджерело англійською мовою).
Редакція журналу наводить ПОВНИЙ ПЕРЕКЛАД Висновків Ради Європейського Союзу щодо розвитку судової експертизи в ЄС до 2030 року.
ПЕРЕЛІК ОРГАНІЗАЦІЙНИХ СКОРОЧЕНЬ:
CEPOL - Агентство Європейського Союзу з підготовки правоохоронних органів
ECTEG - Європейська група з питань освіти та підготовки кадрів у сфері кіберзлочинності
EJTN - Європейська мережа підготовки суддів
ENFSI - Європейська мережа інститутів судової експертизи
Europol - Агентство Європейського Союзу з правоохоронної співпраці
eu-LISA - Агентство Європейського Союзу з оперативного управління великомасштабними ІТ-системами у сфері свободи, безпеки та правосуддя
A. НАЗУСТРІЧ МАЙБУТНЬОМУ
Мета: Забезпечення безперервного розвитку ключових можливостей судової експертизи з метою забезпечення та посилення її поточної та майбутньої актуальності в судовій системі.
Результат: Судова експертиза, яка надає ефективні та науково обґрунтовані послуги з використанням сучасних технологій та методів. Таким чином, забезпечення того, щоб судова експертиза залишалася цінним ресурсом для судової системи, сприяючи прийняттю справедливих і точних рішень.
Обґрунтування, заходи та відповідальні виконавці.
І. Біометрія. Біометрія дозволяє ідентифікувати та аутентифікувати особу на основі набору розпізнаваних і перевірених даних, які мають різний ступінь відмінності. Можливість вилучення, використання та обміну біометричними даними є одним з наріжних каменів криміналістики. Забезпечення поточного і майбутнього використання біометричних процедур, включаючи остаточну перевірку результатів людиною, в криміналістиці має важливе значення для підтримки правоохоронних органів в цілому.
План дій (заходи) / Відповідальний
1. Вивчити можливості біометрії та застосування мультимодальної біометрії для використання у кримінальних розслідуваннях / ENFSI, EU-LISA, Європол, держави-члени, наукові кола
2. Розробити і впровадити план залучення промисловості та академічних кіл до роботи в галузі біометрії / ENFSI, Комісія, Європол
ІІ. Штучний інтелект. Штучний інтелект (ШІ) - це інструмент, який потенційно може бути застосований до низки видів діяльності в судово-експертних процесах з метою підвищення їхньої якості, ефективності та доступності. ШІ вже увійшов у численні судово-експертні програми. Очікується, що безперервний розвиток у цій галузі впливатиме на криміналістику в осяжному майбутньому.
План дій (заходи) / Відповідальний
3. Розробити та впровадити інструменти на основі штучного інтелекту, орієнтовані на судово-експертну сферу / ENFSI, наукові кола, Комісія, Європол, промисловість, держави-члени
4. Розробити стратегічний план валідації та впровадження ШІ в судово-експертну діяльність, беручи до уваги законодавчі зміни на рівні Союзу / ENFSI, наукові кола, Комісія, ENFSI, Європол, держави-члени
5. Залучати судову владу до прийняття ШІ як інструменту в рамках правової системи шляхом перегляду законодавства та відповідної освіти / EJTN, ENFSI, Комісія, CEPOL, ECTEG, держави-члени
ІІІ. Діджиталізація. Цифрова трансформація впливає на широку сферу, де впроваджуються нові технології та автоматизовані процеси для підтримки та вдосконалення різних етапів судово-експертного процесу, від місця злочину до зали суду. Важливо, щоб судово-експертна наука продовжувала сприймати цифрову трансформацію і коригувати свої процедури і процеси.
План дій (заходи) / Відповідальний
6. Розробити керівні принципи щодо створення процедур впровадження цифровізації та використання технологій у судово-експертній діяльності / ENFSI, Академія, eu-LISA, держави-члени
7. Адаптувати процеси та робочий процес у судово-експертних науках до можливостей, що відкриваються завдяки цифровій трансформації, та адаптувати їх / ENFSI, eu-LISA, держави-члени
IV. Нові інструменти та новітні технології. Необхідно постійно досліджувати і оцінювати нові інструменти і нові технології, в тому числі нові види біологічних і хімічних доказів «оміка» і нанотехнології, з точки зору їх застосування в судовій експертизі. Адаптація існуючих і майбутніх технологій для використання в судовій експертизі має важливе значення для того, щоб судова експертиза залишалася актуальною.
План дій (заходи) / Відповідальний
8. Проводити моніторинг та сканування розвитку в інших наукових сферах (включаючи нові біологічні та хімічні докази типу «оміка» та нанотехнології) на предмет їх потенційного застосування в судовій експертизі. Створити план залучення академічних та промислових кіл до нових технологій, що мають потенціал для використання в судовій експертизі / ENFSI, наукові кола, Комісія, Європол, промисловість, держави-члени
9. Адаптувати, перевірити і впровадити нові технології, що розвиваються, для застосування в судовій науці / ENFSI, наукові кола, Європол, держави-члени
B. ПОСИЛЕННЯ ВПЛИВУ РЕЗУЛЬТАТІВ СУДОВОЇ ЕКСПЕРТИЗИ
Мета: Судова експертиза є невід'ємною частиною судової системи, а результати судової експертизи мають важливе значення для забезпечення відправлення правосуддя. Для посилення впливу результатів судової експертизи необхідно розвивати використання наукових доказів на всіх етапах судової системи, сприяти співпраці між зацікавленими сторонами та встановленню науково обґрунтованої істини.
Результат: Більш широке використання судових доказів у судовій системі та отримання від них більшої користі. Посилення співпраці та обміну знаннями між установами та юрисдикціями в ЄС та за його межами.
Обґрунтування, заходи та відповідальні виконавці.
I. Судова експертиза та інтерпретація. Розвивати судову експертизу та інтерпретацію для посилення впливу результатів судової експертизи та демонстрації їхньої надійності.
План дій (заходи) / Відповідальний
1. Розширювати та розвивати використання статистики та імовірнісних міркувань у судово-експертній діяльності, включаючи використання інструментів для оціночної звітності / ENFSI, Академія, EJTN
2. Розробити єдиний підхід до звітування про джерела та рівень діяльності в різних судово-експертних дисциплінах / ENFSI, наукові кола, держави-члени
ІІ. Обмін судово-експертними даними. Обмін судово-експертними даними між установами та юрисдикціями для підвищення якості даних та підтримки гармонізації форматів наборів даних, включаючи інструменти для обміну даними, з метою забезпечення інтероперабельності великомасштабних інформаційних систем ЄС, включаючи набори даних для розробки, валідації та оцінки інструментів судово-експертної науки про дані.
План дій (заходи) / Відповідальний
3. Вивчити можливість впровадження системи (або систем), що включає стандартизовані формати даних для ефективного та якісного обміну, подібного до фреймворку Prüm. Система повинна враховувати потребу в даних для розробки та оцінки інструментів судово-експертної аналітики даних / Комісія, наукові кола, eu-LISA, ENFSI, Європол, промисловість, держави-члени
4. Визначити вплив LED (Директива про правоохоронну діяльність) і GDPR (Загальний регламент про захист даних) на використання різних даних, що стосуються фізичних осіб / Комісія
5. Розробити загальну систему (лексикон) для передачі наукових даних / Комісія, академічні кола, ENFSI
ІІІ. Міждисциплінарні підходи. Вивчати міждисциплінарні підходи, щоб результати судової експертизи могли бути корисними для розслідувань і операцій, що проводяться під керівництвом розвідки, пов'язаних з тяжкими злочинами, організованою злочинністю і тероризмом, як це визначено у звіті SOCTA.
План дій (заходи) / Відповідальний
6. Переглянути технологічні рішення і потреби кінцевих користувачів у розвідувальних даних і міждисциплінарних підходах для оптимізації використання судових доказів / ENFSI, наукові кола, Комісія, Європол, держави-члени
7. Визначити індивідуальну та комбіновану доказову цінність видів судових доказів та визначити шляхи оперативного застосування розвідувальних та міждисциплінарних видів доказів / ENFSI, наукові кола, Комісія, Європол, держави-члени
C. ДЕМОНСТРАЦІЯ НАДІЙНОСТІ РЕЗУЛЬТАТІВ СУДОВОЇ ЕКСПЕРТИЗИ
Мета: Поглибити розуміння механізмів судової експертизи та забезпечити належне управління потенційними наслідками в рамках судової системи. Сприяти навчанню та освіті в галузі судової експертизи.
Результат: Забезпечення того, що судово-експертні фахівці володіють навичками та знаннями, необхідними для ефективної роботи в судовій системі. Удосконалення процесів і процедур для забезпечення належного управління ризиками та стандартів якості.
Обґрунтування, заходи та відповідальні виконавці.
І. Основи судової експертизи. Основи судової експертизи включають широкий спектр можливих сфер для дослідження та розвитку з дотриманням сучасних методів.
План дій (заходи) / Відповідальний
1. Сприяти дослідженню набору фундаментальних принципів та емпіричних даних для використання судової експертизи в системі правосуддя /
ENFSI, Академія, EJTN
2. Розробити дослідження для розуміння та визначення фонової поширеності, передачі та стійкості типів судових доказів / ENFSI, наукові кола, Комісія, держави-члени
3. Розробити технології для оптимізації відновлення судових доказів / ENFSI, Європол, наукові кола, Комісія, промисловість, держави-члени
ІІ. Людський фактор у судовій експертизі. Розуміння того, як людська взаємодія впливає на рішення на всіх рівнях судово-слідчого процесу, від місця злочину до зали суду.
План дій (заходи) / Відповідальний
4. Провести дослідження впливу упередженості та управління контекстом на прийняття рішень у судовій експертизі, від аналізу місця злочину до судового розгляду / ENFSI, Academia, CEPOL, EJTN
5. Поширювати результати цього дослідження з метою покращення розуміння цих факторів та обміну рішеннями, які можуть бути застосовані для запобігання упередженості та пом'якшення її наслідків / ENFSI, CEPOL, EJTN
ІІІ. Забезпечення якості та компетентності. Постійний розвиток якості та компетентності має важливе значення для впровадження нових технологій і підтримки довіри до судово-експертної науки.
План дій (заходи) / Відповідальний
6. Розробити навчальні програми для судових експертів-практиків та визначити можливості для розробки та розміщення платформи / CEPOL, ECTEG, ENFSI, EJTN
7. Сприяти навчанню та розповсюдженню навчальних матеріалів для кінцевих користувачів судових доказів щодо того, як інтерпретувати результати судової експертизи та розуміти силу доказів / EJTN, ENFSI, CEPOL, держави-члени
8. Посилити контроль якості неакредитованих судово-експертних послуг, існуючих і тих, що з'являться в майбутньому, для забезпечення їхньої дійсності / ENFSI, держави-члени