Оголошення

Редакція надає сприяння у пошуку експертів або фахівців для проведення психологічної, товарознавчої експертизи, досліджень на поліграфі.

Тел.: 0934767260

Перегляди: 300

Олександр ДРОЗДОВ, член Комісії з питань правової реформи при Президентові, президент Спілки адвокатів України, д.ю.н.

Законопроєкт №3711 є цілком логічною, невідкладною та затребуваною з огляду на необхідність дотримання вимоги доступу до правосуддя рефлексією на ситуацію, яка склалася в судовій системі України.

Критерії структурної реформи

Як відомо, Президент вніс до Парламенту проєкт «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності Верховного Суду та органів суддівського врядування» (№3711). А листом від 7.08.2020 до Генерального секретаря Ради Європи Марії Пейчинович-Бурич спікер Дмитро Разумков попросив висновок Венеціанської комісії щодо цього проєкту, і вже за місяць його було прийнято.

Як зазначається у висновку (п.26), проєкт №3711 передбачає суттєві зміни за п’ятьма

основними напрямами:

  • нові правила щодо структури та ролі Вищої ради правосуддя та щодо складу та статусу Вищої кваліфікаційної комісії суддів;
  • створення конкурсної комісії для відбору членів ВККС;
  • скасування раніше запровадженого скорочення складу ВС до 100 суддів;
  • інтеграція суддів Верховного Суду України до ВС;
  • дисциплінарне провадження.

Для розуміння контексту розробки та розгляду в Парламенті проєкту №3711 слід нагадати, що 23.07.2020 Уряд України та Європейський Союз уклали меморандум про взаєморозуміння. В ньому серед іншого йдеться про висновки ВК та додатки до них щодо критеріїв структурної реформи, які стосуються також «незалежності, доброчесності та ефективного функціонування судової системи».

Окремий меморандум з Міжнародним валютним фондом передбачає аналогічні зобов’язання, зокрема, створення:

  • нової ВККС через прозору процедуру відбору, проведену конкурсною комісією, з міжнародною участю;
  • комісії з питань етики з міжнародною участю для проведення одноразової оцінки доброчесності та етики членів ВРП.

Комісія з етики рекомендувала б відповідним органам влади звільнити членів ВРП, що не пройшли перевірки. Також було б створено пул попередньо відібраних кандидатів, з яких ці органи могли б обирати (призначати) членів ВРП.

Проєкт №3711 стосується лише першої частини цих зобов’язань. Українська влада оголосила про існування ще одного законопроєкту для виконання цих зобов’язань, який також буде переданий до ВК для отримання висновку.

Зараз досить широко дискутуються як положення проєкту №3711, так і зміст висновку. Втім, погляньмо на цей проєкт крізь призму принципу верховенства права, зокрема, такої його складової, як доступ до правосуддя.

Роль судівництва

Згідно з Угодою про асоціацію між Україною та ЄС у рамках співробітництва у сфері юстиції, свободи та безпеки сторони надають особливого значення утвердженню верховенства права та укріпленню інституцій усіх рівнів у сфері управління загалом та правоохоронних і судових органів зокрема. Співробітництво буде спрямоване на зміцнення судової влади, підвищення її ефективності, гарантування її незалежності та неупередженості й боротьбу з корупцією (ст.14).

Як відомо, у доповіді «Верховенство права», яка була схвалена ВК на 86-му пленарному засіданні (25—26 березня 2011 року), наголошується, що роль судівництва є істотно важливою в державі, заснованій на верховенстві права. Судівництво є гарантом справедливості — основоположної цінності у державі, керованій правом. Судівництву належить бути незалежним та безстороннім (неупередженим). Незалежність означає, що судівництво є вільним від зовнішнього тиску і не контролюється іншими гілками влади, особливо виконавчою. Ця вимога є невід’ємною частиною основоположного демократичного принципу поділу влади. Судді не повинні зазнавати політичного впливу чи маніпуляції. Безсторонність означає, що судівництво навіть за зовнішніми ознаками не видається упередженим щодо результату справи. Необхідно, щоб слухання було справедливим і відкритим та щоб таке слухання і прийняття рішення у справі здійснювались упродовж розумного строку (пп. 54—56).

Вимога щодо розгляду справи впродовж розумного строку є невід’ємною складовою права на справедливий суд, закріпленого у Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

У цьому контексті слід зважити на практику Європейського суду з прав людини. Вимогою щодо розгляду справи впродовж розумного строку у ст. 6 Конвенції, як наголошує в низці своїх рішень ЄСПЛ, підкреслюється важливість правозастосування без відкладень, що можуть зашкодити його ефективності чи правдивості (рішення у справах «H. v. France», п.58; «Katte

Klitsche de la Grange v. Italy», п.61). Стаття 6 §1 Конвенції зобов’язує держави-учасниці організовувати правові системи таким чином, аби забезпечити відповідність судів її вимогам. ЄСПЛ неодноразово підкреслював важливість правозастосування без відкладень, що можуть зашкодити його ефективності чи правдивості (рішення у справі «Scordino v. Italy, №1», п.224). Сукупність порушень держави створює судову практику, що несумісна з Конвенцією («Bottazzi v. Italy», п.22).

На думку ВК, принцип правовладдя (верховенства права) не передбачає вибору між моністичною та дуалістичною системами. Проте принцип pacta sunt servanda застосовується безвідносно до національного підходу в питанні співвідношення внутрішнього права і міжнародного. У будь-якому разі цілковита реалізація міжнародного права в національній системі є критично важливою. Коли міжнародне право є частиною національного, воно є зобов’язальним («Мірило правовладдя», дослідження №711/2013, ухвалено ВК на 10-му пленарному засіданні 11—12 березня 2016 року, п.48).

Недотримання розумних строків

Розумні строки розгляду справи судом віднесено до основних засад судочинства у Конституції України (ст.129).

У рішенні КС від 13.06.2019 №4-р/2019 наголошується, що, гарантуючи відповідно до ч.1 ст.55 Основного Закону право особи на судовий захист, Конституція визначає основні засади судочинства, метою закріплення яких є, зокрема, забезпечення неупередженості здійснення правосуддя судом, відповідність винесеного рішення верховенству права, а також своєчасне, ефективне та справедливе поновлення особи в правах протягом розумних строків (абз. 8 пп.2.3 п.2 мотивувальної частини).

Також КС звертає увагу на те, що забезпечення права на апеляційний перегляд справи — одна з конституційних засад судочинства — спрямоване на гарантування ефективного судового захисту прав і свобод людини і громадянина з одночасним дотриманням конституційних приписів щодо розумних строків розгляду справи, незалежності судді, обов’язковості судового рішення тощо (абз.13 пп.2.3 п.2 мотивувальної частини).

Крім того, єдиний орган конституційної юрисдикції обґрунтовано стверджує, що зазначені конституційні приписи спрямовані на забезпечення розумних строків розгляду справи (п.7 ч.2 ст.129 Основного Закону). Адже апеляційний перегляд будь-якого процесуального рішення, яким не вирішується справа по суті, призведе до затягування процесу, а отже до порушення розумних строків розгляду та вирішення справи по суті, що нівелює зміст права на доступ до правосуддя (абз.6 пп.2.2 п.2 мотивувальної частини рішення КС від 17.03.2020 № 5-р/2020).

Водночас в умовах катастрофічної нестачі суддівських кадрів реалізація принципу верховенства права в означеному аспекті є неможливою. Уже рік не працює ВККС. Результатом фактичного припинення її діяльності є «кадровий голод». Адже у державі уже не вистачає понад 30 % суддівських кадрів від загальної штатної чисельності. Звісно це негативно позначається на якості здійснення правосуддя, у тому числі в аспекті забезпечення права кожного на розгляд його справи судом упродовж розумного строку. Через це маємо надмірне навантаження на працюючих суддів, затягування розгляду справ. Як наслідок, адвокати та їхні клієнти тривалий час очікують на судові рішення, знижується і якість останніх тощо.

Загалом означене конвенційне право перестає бути ефективним та стає ілюзорним. А країна у свою чергу не лише зазнає суттєвих іміджевих втрат на міжнародній арені, а й ризикує отримати «червону картку» через недотримання нею взятих на себе зобов’язань.

Проте розумне навантаження, належна робоча інфраструктура й гарантія зайнятості як для суддів, так і для працівників судів мають дуже важливе значення для легітимності та гарної репутації судової системи. Ці заходи є важливими для запобігання корупції в судових органах. Саме на цьому наголошується в розд.V висновку Консультативної ради європейських суддів від 9.11.2018 №21(2018) про запобігання корупції серед суддів.

Ключові позиції

Втім, цю проблему певною мірою може вирішити прийняття Верховною Радою законопроєкту №3711, якість якого, звісно, не є бездоганною. Однак ВК підтримала його і визначила як невідкладний.

Разом з тим слід пам’ятати, що висновок ВК стосується виключно проєкту №3711. І під час обговорення його положень слід узяти до уваги згадуваний висновок, ключові позиції якого дають підстави стверджувати таке.

Питання, що стосуються доброчесності членів ВРП, хоча і не повинні бути висвітлені в одному законі, але мають бути вирішені комплексно.

Співвідношення ВРП і ВККС у розрізі розмежування їхніх функціональних обов’язків є складним питанням, яке має також бути вирішене комплексно.

Іноземні експерти можуть виконувати виключно дорадчу функцію.

І останнє. Як слушно зауважила ВК, проєкт №3711 є лише маленьким кроком у правильному напрямку. За словами суб’єкта законодавчої ініціативи, цей проєкт урегульовує обмежене коло питань — лише нагальні. Більш широка реформа судової системи має бути передбачена окремим законом, у тому числі для виконання останніх зобов’язань України перед ЄС та МВФ (п.74 висновку).

"Закон і Бізнес"


За інформацією Судова влада України

Додатково, Переказати кошти для допомоги Збройним Силам України та гуманітарної допомоги з платіжної картки 

Традиційно, нагадуємо користувачам журналу, що науковий журнал запроваджив надання послуг «Консультація»: запит на проведення судово-психологічної експертизи за різними підставами, у тому числі відшкодування моральної шкоди завданою військовими злочинами, із застосуванням поліграфа на замовлення зацікавлених осіб, суду, правоохоронних органів згідно процесуальних кодексів. - URL: http://expertize-journal.org.ua/konsultacia Телефон для термінового дзвінка судовому експерту: +38 093 476 72 60 (Viber, Telegram, Whatsapp).

Звертаємо увагу, організація проведення професійних консультацій всім зацікавленим, здійснюється членом Президії Науково-консультативної та методичної ради з проблем судової експертизи при Міністерстві юстиції України, головним редактором журналу, атестованим судовим експертом психологом (поліграфологом), кандидатом психологічних наук, доцентом Назаровим Олегом Анатолійовичем. 

В 2023 року виповнилося 10 років викладання головного редактора журналу Назарова Олега Анатолійовича для суддів, помічників суддів, секретарів та працівників апарату судів, які підвищували свою кваліфікацію в Національній школі суддів України протягом 2013-2023 років. З цієї нагоди Назаров О.А. був відмічений Почесною грамотою Національної школи суддів України за підготовку високваліфікованих кадрів для системи правосуддя. Багато проведено було підготовлених корисних та цікавих тем в галузі судової експертизи, судово-психологічної експертизи, основ психології та застосування поліграфа, опитування дитини. В тому числі багато тем було напрацьовано для адвокатської аудиторії (справи щодо відшкодування моральної шкоди, визначення місця мешкання дитини, угоди з вадами волі, застосування поліграфа тощо). Для замовляння вебінару, тренінгу спеціальної тематики в галузі судової експертизи звертайтесь за телефонами редакції журналу: +38093 476 72 60. 

Офіційній Інтернет-сайт щодо призначення та проведення судово-психологічної експертизи, судового експерта психолога (поліграфолога) Назарова О.А. (свідоцтво Міністерства юстиції України від 09.07.2020 №2035) 

Офіційний Інтернет-сайт щодо призначення та проведення судово-психологічної експертизи із застосуванням поліграфа, тестувань на поліграфі в Україні за міжнародними стандартами (поліграф EyeDetect, розробник Converus Inc., USA)

Продаж портативного обладнання для поліграфа Mobi підлокітники Polygraph в Україні (Схвалено президентом Міжнародного співтовариства поліграфологів, ISOPE, США)

В Україні затверджена кваліфікаційна характеристика професії «Поліграфолог» та 25 жовтня 2021 року уведена сама професія «Поліграфолог» змінами № 10 до Національного класифікатора професій ДК 003:2010

Надання послуг щодо розробки та проведення групових тренінгових занять за різними напрямами судово-психологічної експертизи в сучасному судочинстві, у тому числі із застосуванням поліграфа 

Незалежній не державній професійній атестованій судово-психологічній експертизі в Україні бути: історія однієї перемоги або про можливість призначення першої недержавної професійної атестованої судово-психологічної еспертизи з 09 липня 2020 року 

Електронна бібліотека судді, адвоката, психолога, батьків: «Допит, опитування дитини в суді». Методичні рекомендації, нормативні документи, постанови Верховного Суду 

Огляд змін до законодавства України: процесуальний статус спеціаліста у кримінальних провадженнях про кримінальні проступки з 1 липня 2020 року  

Електронна бібліотека правозахисника України. Серія: Застосування рішень Європейського суду з прав людини в українському судочинстві 

Електронна бібліотека судді України: квітень 2020 року (більше 70 книг) 

Колекція зразків клопотань про відкладення розгляду справи у зв’язку із впровадженням карантину та типові зразки заяв, які подаються до суду станом на 20 березня 2020 та оголошення ДСА України від 19 березня 2020 

І на останок щодо професійного розвитку, актуальні вакансії можна переглянути на сайті - Jooble (потрібно на тиснути, щоб перейти за посиланням).

 15 января 2025

Новини