24 березня Верховна Рада України ухвалила Закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення засад організації та ведення руху опору (реєстр. № 7180). Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення засад організації та ведення руху опору» (далі – Закон) розроблено у зв’язку з необхідністю удосконалення законодавства України у сфері оборони з урахуванням найкращих практик та набутого практичного бойового досвіду в організації відсічі збройній агресії Російської Федерації проти України, що має забезпечити більш ефективне виконання завдань, покладених на національний спротив. Крім того, відкриваються можливості для здійснення Силами спеціальних операцій розвідувальних дій на тимчасово окупованих територіях, що має велике значення для успішного планування та виконання упереджувальних заходів в організації рішучої протидії збройній агресії російських окупаційних військ.
➡️ Текст документа за посиланням: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/39252
Силам спеціальних операцій Збройних Сил України для виконання покладених на них цим Законом завдань надали право здійснювати опитування осіб за їх згодою, у тому числі з використанням технічних засобів реєстрації реакцій людини (пункт 10 статті 15-1 в Законі України “Про основи національного спротиву” (Відомості Верховної Ради України, 2021 р., № 41, ст. 339 із наступними змінами), користуватися послугами експертів та консультантів, у тому числі фахівців інших органів, підприємств, установ, організацій будь-якої форми власності на платній і безоплатній основі (пункт 15 статті 15-1 в Законі України “Про основи національного спротиву” (Відомості Верховної Ради України, 2021 р., № 41, ст. 339 із наступними змінами). Порядок реалізації повноважень визначається відповідними нормативно-правовими актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а також розпорядчими документами Головнокомандувача Збройних Сил України та Командувача Сил спеціальних операцій Збройних Сил України.
Загальна характеристика і основні положення законопроекту. Реалізація норм, передбачених законопроєктом, забезпечить:
1) спрощення процедури призначення командирів добровольчих формувань територіальних громад та підвищення оперативності прийняття відповідних управлінських рішень щодо формування військових частин Сил територіальної оборони Збройних Сил України та добровольчих формувань територіальних громад;
2) комплектування Збройних Сил України особами рядового, сержантського і старшинського складу, молодшого та старшого офіцерського складу, яким виповнилося 60 років і які виявили бажання служити у період введення воєнного стану (оголошення стану війни) – граничний вік перебування їх на військовій службі встановлюється до 65 років;
3) уточнення повноважень Сил спеціальних операцій Збройних Сил України в інтересах організації, підготовки, підтримки та ведення руху опору, а також осіб залучених до конфіденційного співробітництва з ними;
4) унормування питання щодо забезпечення осередків руху опору зброєю та боєприпасами до неї, а також належний порядок зберігання і застосування зброї, бойової техніки та спеціальних засобів під час виконання завдань територіальної оборони;
5) наділення Сил спеціальних операцій Збройних Сил України статусом суб’єкта розвідувального співтовариства, що є нормальною практикою у провідних державах світу;
6) наділення повноваженнями Сил спеціальних операцій Збройних Сил України здійснювати перевірку осіб у зв’язку з призначенням на посади в Силах спеціальних операцій Збройних Сил України або залученням до конфіденційного співробітництва з ними для виконання завдань руху опору, а також перевірки кандидатів на військову службу або на військову службу в резерві у Силах спеціальних операцій Збройних Сил України;
7) підвищення повноважень та відповідальності сільських, селищних, міських голів територіальної громади, на території якої безпосередньо не ведуться бойові дії, та на території якої не прийняте рішення про утворення військової адміністрації населених пунктів;
8) фінансування заходів і матеріально-технічного забезпечення територіальної оборони та підготовки громадян України до національного спротиву у розмірі не менше 5% надходжень бюджетів розвитку місцевих бюджетів, у тому числі за рахунок використання частини коштів централізованих страхових резервних фондів МТСБУ (Моторне (транспортне) страхове бюро України);
9) підвищення рівня соціального і правового захисту (у тому числі надання статусу учасника бойових дій) військовослужбовців та членів добровольчих формувань територіальних громад, які беруть участь у заходах підготовки та виконанні завдань територіальної оборони у період введення воєнного стану (оголошення стану війни).
02 квітня 2022 року Закон було направлено на підпис Президенту України, про це вказав Апарат Верховної Ради України № 12/1-2022/60815 від 09.04.2022 року.