Оголошення

Редакція надає сприяння у пошуку експертів або фахівців для проведення психологічної, товарознавчої експертизи, досліджень на поліграфі.

Тел.: 0934767260

Перегляди: 198

Відновлення можливості проведення виборів на сьогодні є предметом обговорення на найвищому міжнародному рівні, однак беззаперечним залишається те, що вибори можливі лише після виведення окупаційних військ і забезпечення гарантій безпеки для цивільних осіб на всій території України. Тобто забезпечення безпеки є ключовою умовою, без якої жодні гарантії реалізації громадянами своїх виборчих прав не мають сенсу. Про це зазначив суддя Верховного Суду у Касаційному адміністративному суді Альберт Єзеров під час круглого столу «Демократичні механізми гарантування конституційного ладу: виклики, зумовлені війною».

Питання щодо обмеження виборчих прав, проведення виборів під час війни не могло не стати предметом судового розгляду в демократичній державі. У цьому аспекті доповідач навів справу, яка стосувалася неможливості проведення виборів у прифронтовій території. Суддя зауважив, що це питання було предметом розгляду включно з Пленумом Верховного Суду стосовно вирішення питання про внесення відповідного конституційного подання до Конституційного Суду України.Так, постановою Шостого ААС від 11 травня 2021 року визнано протиправною та скасовано постанову ЦВК № 161. Суд дійшов висновку, що норма п. 7 ч. 1 ст. 205 Виборчого кодексу України, яка передбачає повноваження ЦВК приймати рішення про неможливість проведення виборів до органів місцевого самоврядування на окремих територіях, суперечить Конституції України як така, що обмежує конституційне право громадян вільно обирати й бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. З цього приводу суд апеляційної інстанції звернувся на підставі ч. 5 ст. 7 КАС України до Пленуму Верховного Суду стосовно вирішення питання про внесення відповідного конституційного подання до Конституційного Суду України. КАС ВС у грудні 2021 року скасував постанову Шостого ААС від 11 травня 2021 року та направив справу на новий розгляд до ОАС м. Києва.

Спікер розповів, що станом на дату прийняття судового рішення, у зв’язку зі збройною агресією рф, наслідком якої стала окупація частини території України, на цій території законодавством встановлено особливий правовий режим, який передбачає тимчасові обмеження щодо реалізації низки конституційних прав громадян, зокрема й виборчих прав. При цьому такі обмеження були встановлені, незважаючи на відсутність в Україні режиму воєнного чи надзвичайного стану.

Альберт Єзеров зауважив, що, визначаючи обсяг виборчого права з урахуванням міжнародних принципів та стандартів, його реалізації, слід констатувати, що виборче право не є абсолютним і допускає певні обмеження. Важливо лише, щоб обмеження, вказані у ст. 25 Міжнародного пакту про громадські і політичні права, не були необґрунтованими. На це у своїх рішеннях також звертає увагу ЄСПЛ, зокрема зазначаючи, що обмеження мають бути встановлені для досягнення легітимної мети та пропорційними цій меті. Такий підхід узгоджується і з загальними вимогами щодо виправданості втручання в права, що закріплені в статтях 8, 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Доповідач наголосив, що згаданий підхід сприйнято також Конституційним Судом України, який зазначив, що обмеження щодо реалізації конституційних прав і свобод не можуть бути свавільними та несправедливими. В разі обмеження конституційного права або свободи законодавець зобов’язаний запровадити таке правове регулювання, яке дасть можливість оптимально досягти легітимної мети.

Окрім того, що вжиття будь-яких заходів, які є втручанням у реалізацію виборчого права, має ґрунтуватися на законі, воно має переслідувати правомірну (легітимну) мету. У зв’язку з цим важливо з’ясувати мету запровадження у ВК України норми п. 7 ч. 1 ст. 205, яка наділяє ЦВК відповідними повноваженням.

У цьому контексті, як наголосив спікер, будь-які права мають цінність для людини лише в разі, якщо їх здійснення є реальним і належним. Що стосується виборчих прав, то їх здійснення без дотримання передбачених законодавством принципів, а також міжнародних стандартів, зокрема без вільного волевиявлення, нівелює саму сутність таких прав.

У зв’язку з цим та з урахуванням змісту норми п. 7 ч. 1 ст. 205 ВК України можна дійти висновку, що передбачені нею повноваження ЦВК зумовлені наявністю обставин, що унеможливлюють проведення виборів до відповідних органів місцевого самоврядування та реалізацію громадянами свого виборчого права в порядку та з дотриманням гарантій, встановлених ВК України. Такими обставинами, зокрема, може бути незадовільна безпекова ситуація на певній території.

Саме з огляду на існування таких обставин ЦВК прийняла постанову № 161, яка була предметом розгляду у справі, у якій Шостий ААС дійшов висновку про наявність ознак неконституційності п. 7 ч. 1 ст. 205 ВК України. При цьому важливо, що ЦВК не діяло свавільно і прийняттю зазначеної постанови передувало звернення до Донецької та Луганської обласних державних адміністрацій – обласних військово-цивільних адміністрацій стосовно надання висновків щодо можливості організації підготовки й проведення місцевих виборів на окремих територіях Донецької та Луганської областей. У своїх висновках військово-цивільні адміністрації вказали на існування обставин, що унеможливлюють організацію підготовки і проведення відповідних виборів.

Таким чином, недопущення здійснення виборчого процесу в умовах, за яких неможливе безперешкодне та вільне волевиявлення громадян, є саме тією легітимною метою, яка й зумовлює існування у ВК України норми п. 7 ч. 1 ст. 205 та дає змогу стверджувати про правомірність передбаченого нею обмеження реалізації виборчого права. При цьому питання про обґрунтованість конкретного рішення ЦВК щодо неможливості проведення місцевих виборів на окремих територіях Донецької та Луганської областей жодним чином не може вказувати на неконституційність законодавчої норми, на підставі якої відповідне рішення було прийняте. Адже практика (спосіб) застосування тієї чи іншої норми не може слугувати обґрунтуванням її неконституційності.

Суддя зазначив, що саме з таких міркувань постановою Пленуму Верховного Суду від 24 листопада 2023 року № 27 було відмовлено у внесенні відповідного конституційного подання.

Захід організовано Національним юридичним університетом імені Ярослава Мудрого в рамках VIII Харківського міжнародного юридичного форуму.

Верховний Суд


За інформацією Судова влада України

Додатково, Переказати кошти для допомоги Збройним Силам України та гуманітарної допомоги з платіжної картки 

Традиційно, нагадуємо користувачам журналу, що науковий журнал запроваджив надання послуг «Консультація»: запит на проведення судово-психологічної експертизи за різними підставами, у тому числі відшкодування моральної шкоди завданою військовими злочинами, із застосуванням поліграфа на замовлення зацікавлених осіб, суду, правоохоронних органів згідно процесуальних кодексів. - URL: http://expertize-journal.org.ua/konsultacia Телефон для термінового дзвінка судовому експерту: +38 093 476 72 60 (Viber, Telegram, Whatsapp).

Звертаємо увагу, організація проведення професійних консультацій всім зацікавленим, здійснюється членом Президії Науково-консультативної та методичної ради з проблем судової експертизи при Міністерстві юстиції України, головним редактором журналу, атестованим судовим експертом психологом (поліграфологом), кандидатом психологічних наук, доцентом Назаровим Олегом Анатолійовичем. 

В 2023 року виповнилося 10 років викладання головного редактора журналу Назарова Олега Анатолійовича для суддів, помічників суддів, секретарів та працівників апарату судів, які підвищували свою кваліфікацію в Національній школі суддів України протягом 2013-2023 років. З цієї нагоди Назаров О.А. був відмічений Почесною грамотою Національної школи суддів України за підготовку високваліфікованих кадрів для системи правосуддя. Багато проведено було підготовлених корисних та цікавих тем в галузі судової експертизи, судово-психологічної експертизи, основ психології та застосування поліграфа, опитування дитини. В тому числі багато тем було напрацьовано для адвокатської аудиторії (справи щодо відшкодування моральної шкоди, визначення місця мешкання дитини, угоди з вадами волі, застосування поліграфа тощо). Для замовляння вебінару, тренінгу спеціальної тематики в галузі судової експертизи звертайтесь за телефонами редакції журналу: +38093 476 72 60. 

Офіційній Інтернет-сайт щодо призначення та проведення судово-психологічної експертизи, судового експерта психолога (поліграфолога) Назарова О.А. (свідоцтво Міністерства юстиції України від 09.07.2020 №2035) 

Офіційний Інтернет-сайт щодо призначення та проведення судово-психологічної експертизи із застосуванням поліграфа, тестувань на поліграфі в Україні за міжнародними стандартами (поліграф EyeDetect, розробник Converus Inc., USA)

Продаж портативного обладнання для поліграфа Mobi підлокітники Polygraph в Україні (Схвалено президентом Міжнародного співтовариства поліграфологів, ISOPE, США)

В Україні затверджена кваліфікаційна характеристика професії «Поліграфолог» та 25 жовтня 2021 року уведена сама професія «Поліграфолог» змінами № 10 до Національного класифікатора професій ДК 003:2010

Надання послуг щодо розробки та проведення групових тренінгових занять за різними напрямами судово-психологічної експертизи в сучасному судочинстві, у тому числі із застосуванням поліграфа 

Незалежній не державній професійній атестованій судово-психологічній експертизі в Україні бути: історія однієї перемоги або про можливість призначення першої недержавної професійної атестованої судово-психологічної еспертизи з 09 липня 2020 року 

Електронна бібліотека судді, адвоката, психолога, батьків: «Допит, опитування дитини в суді». Методичні рекомендації, нормативні документи, постанови Верховного Суду 

Огляд змін до законодавства України: процесуальний статус спеціаліста у кримінальних провадженнях про кримінальні проступки з 1 липня 2020 року  

Електронна бібліотека правозахисника України. Серія: Застосування рішень Європейського суду з прав людини в українському судочинстві 

Електронна бібліотека судді України: квітень 2020 року (більше 70 книг) 

Колекція зразків клопотань про відкладення розгляду справи у зв’язку із впровадженням карантину та типові зразки заяв, які подаються до суду станом на 20 березня 2020 та оголошення ДСА України від 19 березня 2020 

І на останок щодо професійного розвитку, актуальні вакансії можна переглянути на сайті - Jooble (потрібно на тиснути, щоб перейти за посиланням).