08 липня 2021 року у Державному науково-дослідному експертно-криміналістичному центрі МВС України пройшло засідання круглого столу «Проблеми нормативно-правового регулювання судово-експертної діяльності». Гостями були провідні вчені у галузі криміналістики, аналітики та фахівці-практики судово-експертної діяльності з НДЕКЦ при МВС України в областях. Попередньої інформації на офіційному сайті ДНДЕКЦ МВС України щодо проведення круглого столу розміщено не було, учасникам надсилалися запрошення особисто. Під час засідання обговорювалися актуальні проблеми нормативно-правового регулювання судово-експертної діяльності в контексті опрацювання проєкту Закону України «Про судово-експертну діяльність», а також аналізувалися можливості і механізми його вдосконалення.
Згідно повідомленої учасником заходу журналу інформації, участь у заході прийняло біля 50 осіб, основні тези, які пролунали з боку керівництва ДНДЕКЦ МВС України, зводилися до того, що розширювати повноваження судового експерта з одночасним зменшення прав керівника судово-експертної установи не можна, це призведе до не керовоності всієї галузі тощо. Пропозиції щодо внесення змін до проєкту Закону України «Про судово-експертну діяльність» будуть направлені Міністерству юстиції України.
Для довідки: до 2015 року в системі Експертної служби МВС України, проходили службу атестовані судові експерти, які мали спеціальні звання та несли службу по охороні громадського порядку разом з іншими працівниками міліції, керувалися стройовим статутом Збройних Сил України. З 2015 року судові експерти МВС України були разатестовані, скасовані спеціальні звання, а їх робота почала будуватися як у цивільних атестованих судових експертів Міністерства юстиції України, проте намагання віддавати «міліцейські» накази за інформацією експертів НДЕКЦ в областях в деяких керівників, ще залишилося.
Відкритий лист експерта ДНДЕКЦ МВС України керівництву Експертної служби МВС України: про палочну систему, про замовні експертизи, про маніпулювання зарплатою експертів керівництвом, про плинність кадрів серед експертів тощо - https://expertize-journal.org.ua/all-news/5384-vidkritij-list-eksperta-dndekts-mvs-ukrajini-kerivnitstvu-ekspertnoji-sluzhbi-mvs-ukrajini-pro-palochnu-sistemu-pro-zamovni-ekspertizi-pro-manipulyuvannya-zarplatoyu-ekspertiv-kerivnitstvom-pro-plinnist-kadriv-sered-ekspertiv-toshcho
Найгучніші кримінальні провадження 2017-2020 років щодо керівництва експертів МВС України різних рівнів з відкритих джерел.
В грудні 2020 року на хабарі погорів заступник керівника Закарпатського НДЕКЦ МВС - http://www.mukachevo.net/ua/news/view/2168276
В 2020 році Вищий антикорупційний суд узяв під варту заступника директора Державного науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ (ДНДЕКЦ) Костянтина Дубоноса, якого НАБУ і САП підозрюють в одержанні неправомірної вигоди, з часом Дубонос був відпущений під заставу - https://www.slovoidilo.ua/2020/12/02/novyna/polityka/xabar-mykytasya-vaks-zaareshtuvav-zastupnyka-dyrektora-ustanovy-mvs
В 2019 році затримано завідувача сектору Закарпатського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України за отриманя неправомірної вигоди в розмірі 300 «зелених» - https://pero.org.ua/rozsliduvannia/kryminalnyj-antyrekord-ndekts-na-zakarpatti/
В 2017 році в Одесі на хабарі затримали завідувача сектору будівельних та земельних досліджень Одеського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС - https://stopcor.org/v-odesi-na-habari-zatrimali-chinovnika-naukovo-doslidnogo-ekspertno-kriminalistichnogo-tsentru-mvs/
Застереження. Відповідно до частини першої статті 62 Конституції України особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.
Крім того, в березні 2021 року в системі експертних підрозділів ДНДЕКЦ МВС України виник цілий скандал з нібито «поборами» серед підлеглих експертів з боку керівництва експертів МВС. Так (мова оригіналу), «Работников Николаевского научно-исследовательского экспертно-криминалистического центра МВД Украины руководство «попросило» написать заявление о пересчете однодневной зарплаты в профсоюз МВД. А если они этого не сделают, намекнули, что могут наказать. В Херсоне тем экспертам, кто отказался, вычли премию. Издание MyCity обратилось за комментарием в пресс-службу МВД, там попросили изложить ситуацию письменно и рекомендовали обратиться в Государственный научно-исследовательский экспертно-криминалистический центр МВД Украины» - https://mycity.mk.ua/news/548096 В соціальній мережі Facebook Олександр Шкуліпа (експерт, м. Суми) 15 березня 2021 року навіть опублікував зразок заяви, яку «просять» заповнити експертів для перерахування грошей.
Згідно інформації Лани Суткевич (експерт, м. Миколаїв), яка також своє повідомлення опублікувала 15 березня 2021року в мережі Facebook (пряма мова) «У меня аналогичная ситуация, только отца уже нет в живых. Перед «добровольным» заполнением, попыталась по данным реквизитам найти получателя. В результате: по счету и ЄРДПОУ - нет данных, по МФО - Придніпровське ОСББ».
За інформацією сервісу моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів opendatabot.ua, код ЄДРПОУ 41767499 та розрахунковий рахунок UA773052990000026009016219919, відповідає коду та рахунку Всеукраїнської професійної спілки Міністерства внутрішніх справ України. Трохи пізніше, у Державному науково-дослідному експертно-криміналістичному центрі МВС України все ж таки прокоментували виниклу конфліктну ситуацію, що дійсно вони збирали кошти з підлеглих працівників НДЕКЦ в областях у розмірі одноденної зарплати, в тому числі і з Миколаєва, до річниці аварії на Чорнобильській АЕС, але перераховувати грошові кошти потрібно було не до Всеукраїнської професійної спілки Міністерства внутрішніх справ України, а в громадську організацію «Українська асоціація «Чорнобиль» органів та військ МВС» і лише добровільно, а ні які покарання та стягнення не передбачені і не загрожували тим, хто відмовився - https://mycity.mk.ua/news/549457
В Миколаївському НДЕКЦ, керівництво відмовилось коментувати, за чиєю вказівкою проводився збір грошових коштів серед підлеглих працівників, лише зазначило, що працівники Миколаївського НДЕКЦ, які виявили бажання, мали змогу підтримати ліквідаторів, родини загиблих ліквідаторів Чорнобильської катастрофи шляхом надання добровільних внесків - https://mycity.mk.ua/news/549205 Наразі доля грошових коштів, які були перераховані працівниками НДЕКЦ не до громадської організації «Українська асоціація «Чорнобиль» органів та військ МВС», а до Всеукраїнської професійної спілки Міністерства внутрішніх справ України (куди грошові кошти перераховувати було не потрібно згідно з резолюціями), залишилась не відома, коментарі керівництва експертів з цього приводу виданню MyCity надані не були.
Голова Української Асоціації «Чорнобиль» органів та військ МВС, керівник Оперативного штабу МВС України з організації ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи (1986–1989 рр.), генерал внутрішньої служби України Василь ДУРДИНЕЦЬ також висловився з приводу намагання деякими особами дискредитувати всенародне вшанування ліквідаторів наслідків аварії на ЧАЕС в 2021 році, таким чином (мова оригіналу): «Ми, ліквідатори, висловлюємо вдячність усім, хто взяв участь у цій доброчинній справі, не піддався заклику окремих колишніх працівників і тих, що працюють нині, – не підтримувати ініціативу Української Асоціації «Чорнобиль» органів і військ МВС. Більше того, намагалися через Інтернет дискредитувати цю благородну акцію. Дуже шкода, що з-поміж нас є такі особи».
Висновок: гарна справа, через можливу фінансову недбалість, намагання «вислужитися» з боку деяких керівників експертів МВС, отримала обурення експертів НДЕКЦ та скандал з можливим неправомірним позбавленням премій деяких експертів НДЕКЦ в областях, які мали повне право, власні грошові кошти безпосередньо віддати своїм рідним - учасникам ліквідації аварії на ЧАЕС або сім'ям померлих і таким чином вшанувати та підтримати їх в цю пам'ятну дату, в тому числі і спільно з керівництвом НДЕКЦ в областях у вигляді урочистого заходу в рідному регіоні в інтересах нужденних побратимів-чорнобильців, родин загиблих і померлих.
До речі, в грудні 2020 році вийшла наукова стаття директора Департаменту експертного забезпечення правосуддя Міністерства юстиції України, Голови Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України, кандидата юридичних наук Ткаченко Наталії Миколаївни у співавторстві з радником Міністра юстиції України, Головою Дисциплінарної палати Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України, кандидатом юридичних наук, доцентом Алєксєйчук Вікторією Іванівною під назвою «Реформування правових засад експертного забезпечення правосуддя як складова антикорупційної політики в Україні», в якій зокрема зазначається про суттєву розбіжність, яка виявляється у матеріально-технічному забезпеченні судово-експертних установ різних відомств. Зокрема, фактичний штат судових експертів експертних установ Міністерства внутрішніх справ майже у 3 рази більший, аніж штат експертних установ Міністерства юстиції України; при цьому число експертиз, проведених в експертних установах МВС менш ніж в 2 рази, ніж в установах МЮУ; фінансування ж експертних установ МВС майже у 5 разів більше, аніж фінансування експертних установ МЮУ, а не в 2–3 рази; суттєва різниця між фінансуванням на придбання обладнання – експертні установи МВС отримують у 9,5 разів більше, аніж експертні установи МЮУ. Кількість експертиз (навантаження) на одного судового експерта за рік суттєво різниться в різних відомствах: від 20 (в ДПСУ, СБУ) до 333 (МОЗ) експертиз на одного експерта. Вочевидь, що такий стан речей свідчить про нерівність судових експертів різних відомств та різний стан забезпечення умов їх праці. Чинний Закон України «Про судову експертизу» не містить жодних норм щодо порядку проведення судових експертиз, наслідком чого є існування розгалуженої системи підзаконних нормативно-правових актів, які приймаються самостійно Міністерством внутрішніх справ, Міністерством юстиції України, Службою безпеки України, Державною прикордонною службою України, Міністерством охорони здоров’я та не узгоджуються між собою. В системі судової експертизи, на відміну від системи освіти, державної служби, багатьох сфер професійної діяльності, й досі працює внутрішньовідомча «ручна» система іспитів та періодичної переатестації для здобувачів професії судового експерта, свої правила і внутрішня система притягнення до дисциплінарної відповідальності, негативні наслідки у вигляді втрати судовим експертом свого кваліфікаційного свідоцтва у разі його бажання звільнитися із державної судово-експертної установи. Щодо можливості проведення різних видів судових експертиз приватними судовими експертами – існують необґрунтовані суттєві обмеження, а монополія державних судово-експертних установ на їх проведення негативно позначається на якості й швидкості отримання замовником висновку експерта.
Бібліографічний опис: Ткаченко Н.М., Алєксєйчук В.І., Реформування правових засад експертного забезпечення правосуддя як складова антикорупційної політики в Україні / Н.М. Ткаченко, В.І. Алєксєйчук // Реалізація державної антикорупційної політики в міжнародному вимірі [Текст] : матеріали V Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 9–10 груд. 2020 р.) : у 2 ч. / [редкол.: В. В. Чернєй, С. Д. Гусарєв, С. С. Чернявський та ін.]. – Київ : Нац. акад. внутр. справ, 2020. – Ч. 1. - С. 265-269. - Режим доступу: https://cutt.ly/MmU2Ygc Для підвищення надійності зберігання наведеної роботи в мережі Інтернет на випадок її знищення або втрати та можливості безперешкодного ознайомлення з оригінальним текстом в будь-який час, наводиться резервний URL-доступ забезпечений online-журналом: https://cutt.ly/OmU2OXA
З листопада 2019 року в Україні триває судово-експертна реформа яка була ініційована 8 листопада 2019 року Президентом України Володимирем Зеленським одночасно з підписанням Указу Президента №837/2019 «Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави». Згідно з Указом, Кабінет Міністрів України до 31 грудня 2020 року мав розробити законопроєкти та внести на розгляд Верховної Ради України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення системи самоврядування судових експертів, запровадження рецензування висновку судового експерта та визначення граничних строків проведення судових експертиз.
За даними реєстру судових рішень протягом 2016-2021 років через неправомірні дії керівництва експертів МВС України стосовно підлеглих експертів НДЕКЦ, судами було стягнуто з НДЕКЦ МВС України в областях, грошові кошти в сумі більше 360 тисяч гривень - https://expertize-journal.org.ua/all-news/5407-za-danimi-reestru-sudovikh-rishen-na-protyazi-2019-2021-rokiv-cherez-nezakonni-zvilnennya-prityagnennya-do-ditsiplinarnoji-vidvipodalnosti-ekspertiv-kerivnitstvom-ekspertiv-mvs-ukrajini-sudami-bulo-styagnuto-z-ndekts-mvs-ukrajini-v-oblastyakh-groshovi-koshti-na-zagalnu-sumu-369-tisyach-883-grivni-82-kopijki
НАКИПІЛО: Відкритий лист експерта ДНДЕКЦ МВС України керівництву Експертної служби МВС України: про «палочну» систему, про «замовні» експертизи, про маніпулювання зарплатою експертів керівництвом, про плинність кадрів серед експертів тощо - https://expertize-journal.org.ua/all-news/5384-vidkritij-list-eksperta-dndekts-mvs-ukrajini-kerivnitstvu-ekspertnoji-sluzhbi-mvs-ukrajini-pro-palochnu-sistemu-pro-zamovni-ekspertizi-pro-manipulyuvannya-zarplatoyu-ekspertiv-kerivnitstvom-pro-plinnist-kadriv-sered-ekspertiv-toshcho